29 januari 2013

Måla bordsskiva

Vår vackert ljuspatinerade bordsskiva har jag målat. Ytan var ställvis så fin, men de stora spikhålen, sprickorna, barnens teckningar och avtryck gjorde att jag gjorde det jag länge tänkt, plockade fram kitt och linoljespackel. Nu har jag målat den två varv och det är skönt att ha fått en lite jämnare yta. Någon bredspackling blev det inte så det finns nog gott om ojämnheter ändå.

Målade med Ottossons linoljefärg ca 30% italiensk grön umbra och 70% järnoxidsvart. Har ett skrivbord målat med järnoxidsvart och nötningen på ytan har blivit riktigt snygg när träytan har börjat skymta fram efter några års nötning. Hoppas matbordet blir lite likadant. Än är färgen rätt så blank som det är med nymålad linoljefärg men den mattas ned med tiden och får en mycket fin lyster.

6 kommentarer:

Annas röda stol sa...

Säkert jätteflott!! Ser att din mage vuxit, mysigt :)) Kram Anna

Stoff-Elfchen sa...

Lovely table and wonderful Belly (? "Babybauch") in the same color. ;o)
When is the time of birth??

Love,
Elfchen

Galleri Hönshuset sa...

Hej det var länge sen. Har tittat lite på alla dina underbara inlägg... Vilken härlig mage du har fått. Blir sååå sugen på att skaffa en femte nu när jag såg dig och när våran minsting är "redan" 1,5 år ;)

Ha det gott. Kram Pirre

adina sa...

Här hos oss är vi så imponerade av att ni mitt bland alla barnen kan måla och måla golv och möbler och allt...
Och dottern var så glad för besöket hos er. Mycket nöjd!
Ni tycks se på livet på rätt sätt. Roligt att få följa med och se det via bloggen...

maria sa...

SNYGGT!! nu är vägen på bordet ett minne blott ;-) (för visst var det en väg de hade ritat? jag minns att det var nåt tjusigt iaf)

Tant Emma sa...

Vilken fin bild och vilken härlig färg på bordet.

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP